Stevig aanwezig

Helaas kon dit keer de Foto van de Maand van Harm Suurd door het formaat niet geplaatst worden in de Koerier. Maar uiteraard willen wij geïnteresseerden het tot stand komen van deze bijzondere straatfoto niet onthouden. Een dus laten we hieronder Harm even  uitgebreid en deskundig aan het woord.

“Stevig aanwezig
Een prachtig onderwerp, binnen de fotografie, is “Straatfotografie. Men moet dit begrip ruim nemen, ook parken , lanen, oevers van rivieren, etc. vallen daaronder. De mens in deze situatie staat centraal. Echter ik heb daar aan toegevoegd dat het om bijzondere mensen moet gaan die men niet iedere dag ziet. De oude man met lange baard, de vrouw met vuurrood haar en de personen met afwijkende haartooien ontsnappen niet aan mijn paparazzische achtervolgingsdrift. Zo ook deze dame en heer in een park in Duitsland dat wordt omschreven als “Natur und Abenteuer pur”
Als de familie nipt aan een koel glas bier en de kinderen van hoge glijbanen glijden, begeef ik mij met mijn Nikon op pad. Voor deze keer heb ik een telelens van 300 mm gemonteerd. Waar is het ongewone, je komt ogen tekort. Bolderkarren vol met broodjes, stukken kip en chips en vooral veel drinken worden het park rondgereden. Luierend in het gras en op banken doet men zich tegoed aan het voedsel van de welvaart.
Bingo ik heb je! Een nogal gezette dame heeft zich neergezet op een bank en naast haar een klein schriel mannetje. Hoe vinden ze elkaar? Zij legt haar hand op zijn borst en kijkt naar links als ik afdruk. Hij gebruikt haar brede dijen als donskussen en slaapt onbezorgd. Zij met haar brede schouders waakt wel en hij hoeft zich geen zorgen te maken.
Wat vind ik nu goed aan de foto? Er zijn een aantal kenmerken. Haar hand ligt op zijn borst, is dit onderdrukking of een gebaar van liefde? De koffiepot staat al klaar als haar mannetje straks wakker wordt. Gezellig een kopje leut. Je koopt geen koffie aan de bar want de entree was al hoog genoeg. Haar man is zo dun dat de kortste riem nog zes gaatjes vrijlaat. Hij is modern gekleed en zij kon geen andere kleding krijgen in de grote maten. Volgens mij is het een gelukkig stel.
Door het bewerken van de foto is het hoofdmotief versterkt. Werken in zwart-wit geeft een abstractie en de kleuren leiden dan niet af. De achtergrond, die nogal druk was, is neutraal gemaakt. De koffiepot, belangrijk in het geheel, maak ik iets lichter. Door de juiste aansnijding is de vrouw in het zogenaamde sterke punt terecht gekomen en wandelt onze blik via haar hand en haar man het beeld uit. Het contrast is versterkt en haar rechter borst is lichter gemaakt. Haar rechter bil is aan de bovenkant iets lichter gemaakt waardoor het accent op haar benen komt te liggen. Zo zit ze er lekker stevig bij en dat was het thema van de maand.”

Haaksbergen 4 augustus 2017
Harm Suurd

20. Stevig

 

 

 

Een gedachte over “Stevig aanwezig

Plaats een reactie